Litiumakku sammutetaan jäähdyttämällä
Miten paljon sinun yrityksessäsi on litiumioniakkuja käyttäviä laitteita? Ladattavien litiumioniakkuja sisältävien laitteiden määrä kasvaa varastojen hyllyillä, trukkien- ja työkalujen latauspisteissä, korjaamoilla sekä toimistoilla. Litiumioniakkujen monikertainen energiatiheys ja muut ominaisuudet lisäävät niihin liittyviä tulipaloriskejä verrattuna perinteisiin akkuihin. Osa yrityksen paloriskien hallintaa onkin oikeiden alkusammutusvälineiden valinta. Li-ioniakkupalojen alkusammutus tulisi tehdä erikoissammuttimilla, koska perinteisten sammuttimien jäähdytyskapasiteetti ei ole riittävä.
Käytämme litiumioniakkuja kaikkialla
Litiumioniakkuja käytetään yleisesti erilaisissa ladattavissa elektroniikkalaitteissa sekä sähkökäyttöisissä ja -avusteisissa kulkuneuvoissa. Litiumioniakut antavat virtaa muun muassa matkapuhelimille ja kannettaville tietokoneille. Kotona monen autotallista löytyy sähkö- tai hybridiauto, varastosta sähköavusteinen polkupyörä, eteisestä lapsen tasapainoskootteri ja siivouskomerosta johdoton imuri ja akkuporakone.
“Yrityksissä Li-ion-akut alkavat olla merkittävä palokuorma”
Myös yrityksissä litiumioniakkujen käyttökohteiden määrä on kasvussa. Logistiikkakeskuksissa varastojen hyllyt lastataan litiumioniakkukäyttöisillä trukeilla. Varastojen hyllyillä säilytetään litiumioiniakkuja tai niitä sisältäviä laitteita. Autokorjaamoilla huolletaan enenevissä määrin sähkö- ja hybridiautoja. Ruokamarkettien auloissa pakettiautomaatit täyttyvät kuluttajaelektroniikasta, jonka käyttövoimana toimivat litiumioniakut. Yrityksissä Li-ion-akut alkavatkin olla merkittävä palokuorma.
Viottuneessa litiumioniakussa piilee paloriski
Verrattuna perinteisiin akkuteknologioihin litiumioniakut pystyvät varastoimaan poikkeuksellisen suuren määrän energiaa pieneen tilaan. Juuri energiatiheys tekee niistä haluttuja voimanlähteitä elektroniikka- ja ajoneuvoteollisuudessa.
"Vaurioituneessa litiumioniakussa voi käynnistyä lämpökarkaaminen”
Vahingoittumaton litiumioniakku on käytössä turvallinen, mutta jos se pääsee vaurioitumaan esimerkiksi putoamisen, ylilatautumisen, lämpötilan vaihtelun tai valmistuksessa akun sisään päässeiden epäpuhtauksien takia, voi akku mennä oikosulkuun ja syttyä palamaan. Vaurioituneessa litiumioiniakussa voi käynnistyä ns. lämpökarkaaminen, jonka yhteydessä kennot lämpenevät itsestään ja syttyvät palamaan. Lämpökarkaaminen voi edetä yhdestä kennosta toiseen aiheuttaen ketjureaktion, joka saattaa johtaa akun syttymiseen tai pahimillaan jopa räjähtämiseen.
Katso videolta kuinka palo etenee akun sisällä kennosta toiseen vaikka liekkipalo on sammutettu:
Li-ion-akku voi syttyä uudestaan palamaan
Litiumioniakkupaloille on tyypillistä, että liekkien sammuttamisen jälkeen akku saattaa syttyä palamaan uudestaan useita kertoja (Pelastustieto 2016). Tämä on merkki siitä, että lämpökarkaamisprosessi etenee akussa kennosta toiseen. Jotta prosessi saadaan pysäytettyä, vaativat litiumioniakkupalot erilaista sammuttamista kuin mihin on totuttu.
“Li-ion-akkujen palossa syntyy palokaasuja, jotka ovat erityisen vaarallisia”
Litiumioniakkupaloissa saattaa myös esiintyä voimakkaita liekkisuihkuja, jotka sytyttävät helposti ympärillä olevat materiaalit palamaan. Tämän vuoksi valittavan sammuttimen on pystyttävä sammuttamaan akun lisäksi myös palava laite sekä laitteen ympärillä oleva materiaali. Lisäksi Li-ion-akkujen palossa syntyy palokaasuja, jotka ovat erityisen vaarallisia. Niiden määrä voi olla kuusinkertainen normaaliin tulipaloon verrattuna. (Scandinavian MorgenPost 2019)
Jäähdytä - älä tukahduta!
Litiumioniakkupalo ei sammu tukahduttamalla. Jos litiumioniakun lämpökarkaaminen on ehtinyt käynnistyä, pysäytetään lämmön johtuminen kennosta toiseen jäähdyttämällä. Perinteiset jauhe-, vaahto- tai hiilidioksidisammuttimet eivät sovellu litiumioniakkupalojen sammutukseen huonon jäähdytyskapasiteettinsa vuoksi.
“Jauhe-, vaahto- tai hiilidioksidisammuttimet eivät sovellu litiumioniakkupalojen sammutukseen”
Litiumioniakkupaloissa on tärkeää jäähdyttää akkua pitkäkestoisesti. Sammuttamiseen tulee käyttää erikoisvalmisteista, litiumioniakkupalojen sammuttamiseen suunniteltua sammutinta. Jos erikoissammutinta ei ole saatavilla, on paras tapa pyrkiä jäähdyttämään palavaa akkua suurella määrällä vettä.
Alkusammutus hoituu LB-sarjan erikoissammuttimilla
Litiumioniakkupalon sattuessa tehokkain ja turvallisin vaihtoehto on käyttää juuri tähän käyttötarkoitukseen kehitettyä erikoissammutinta.
Syksyllä 2018 Presto toi markkinoille Presto LB6 käsisammuttimen, joka soveltuu pienempitehoisten ladattavien laitteiden, kuten matkapuhelimien, tablettitietokoneiden ja kannettavien tietokoneiden sammuttamiseen. Presto LB6 on virallinen EN 3-7 käsisammutinstandardin mukaan hyväksytty sammutin, joka tarkastetaan ja huolletaan kuten muutkin nestepohjaiset sammuttimet.
Kesällä 2019 Presto LB6 käsisammutin sai rinnalleen tehokkaamman Presto LB50 suurtehosammuttimen, jota Presto suosittelee käytettäväksi mm. kiinteistöissä, joiden tiloissa käytetään, ladataan, säilytetään tai huolletaan Li-ion-akkuja ja sähkökäyttöisiä ajoneuvoja.
Presto LB6 | Presto LB50 | |
---|---|---|
Käyttökohteet (esimerkkejä) |
Matkapuhelimet |
Sähkömoottoripyörät ja -skootterit |
Teholuokka | 27A / 21B* | AB** |
Sammutteen määrä | 6 l | 50 l |
Tyhjenemisaika | ~ 55 sek | ~ 5 min |
Paino | 10 kg | 83 kg |
Mitat (K x L x H) | 520 x 240 x 160 mm | 1100 x 465 x 300 mm |
* Sammuttimella on virallinen EN-7 luokitus A-paloihin (27A). Sammutin on myös testattu käsisammutinstandardin EN 3-7 mukaan luokkaan B, joten sammutin sammuttaa myös esimerkiksi elektronisten laitteiden akustojen ympärillä olevan muovimateriaalin. Virallista B-luokkaa sammuttimella ei ole, johtuen EN 3-7 asettamista alarajoista luokitukselle vs. sammutemäärä.
** Kuljetettaville sammuttimille määritellään standardin mukaan vain paloluokat.
Lisää jäähdytyskapasiteettia Presto LB50 sammuttimesta
Vastatakseen yritysten tarpeeseen löytää ratkaisuja kohteisiin, joissa Presto LB6 käsisammuttimen jäähdytyskapasiteetin riittävyys tulee vastaan, Presto on kehittänyt suurtehosammutin Presto LB50:n. Presto LB50 soveltuu alkusammutusratkaisuksi mm. varastoihin, joissa työskennellään akkukäyttöisillä trukeilla tai varastoidaan Li-ion-akuilla varustettuja laitteita.
Presto LB50 suurtehosammuttimen pitkä tyhjenemisaika, sammutussuihkun pieni pisarakoko sekä oikea sammuteaine optimoivat jäähdytystehon. Sammuttimen laukaisumekanismi ja pistoolikahva on rakennettu niin, että sammute purkautuu hitaasti pieninä pisaroina. Sammute tunkeutuu myös tehokkaasti palavaan materiaaliin alhaisen pintajännityksensä ansiosta. Sammutteet eivät sisällä ympäristölle haitallisia fluoritensidejä.
“Presto LB50 optimoi jäähdytystehon"
Kun LB-sarjan tuoteperhettä täydennetään loppuvuodesta 2019, saavat kiinteistöt käyttöönsä lisäksi Presto LB3 pikapalopostin. Presto LB3 pikapaloposti tuo paloriskien hallintaan varmuutta kiinteistöille, joihin paloposti voidaan asentaa. Kiinteistöissä, joihin paloposti ei sovellu, hoituu litiumioniakkupalojen ensisammutus tehokkaasti riittävällä määrällä Presto LB50 suurtehosammuttimia.
Esimerkkejä LB50-suurtehosammuttimen ja LB3-pikapalopostin käyttökohteista ja sijoittelusta
Laitevaihtoehdot ovat valinnaisia. Kohteeseen valitaan yleensä joko LB50 sammuttimia tai LB3 pikapaloposteja. Alla olevat kuvat ovat suosituksia. Valinnassa saat apua Preston asiantuntijoilta.
Tutustu myös:
- Litiumioniakkujen ja -paristojen palovaara - Päivitä turvallisuuskulttuuriasi", Scandinavian MorgenPost 2.4.2019.
- "Litiumioniakut autopalossa - Sammuta palavat litiumioniakut vedellä", Pelastustieto 30.3.2016.
- "Litiumioniakkujen turvallinen käyttäminen", Tukes.
- "Selvitys litiumioniakkujen turvallisuustekijöistä", Gaia Consulting.
Kiinnostavaa luettavaa...
Lisää aihepiiristä