Prestolta Pelastussuunnitelma Avaimet käteen -palveluna
Laadimme pelastussuunnitelmat liikekiinteistöille, asuinkiinteistöille. Teemme myös päivityksiä olemassa oleviin suunnitelmiin ja digitalisoimme olemassa olevia pelastussuunnitelmia.
Mikä on pelastussuunnitelma?
Pelastussuunnitelma on lakisääteinen ja se laaditaan rakennuksen asukkaita ja käyttäjiä, ei viranomaisia varten. Suunnitelma antaa tietoa turvallisuudesta sekä siitä, miten tulipaloja ja muita vaaratilanteita ehkäistään. Pelastussuunnitelmasta selviää myös miten rakennuksessa toimitaan oikein onnettomuustilanteissa.
Laki velvoittaa kiinteistön omistajaa omatoimiseen varautumiseen. Asuinrakennuksissa ja liikekiinteistöissä se tarkoittaa mm. pelastussuunnitelman laadintaa ja sen ajantasaisuudesta huolehtimista. Tavoitteena on tukea riskien tunnistamista, turvallisuustyötä sekä varautumista onnettomuustilanteissa toimimiseen.
Oikein laadittu pelastussuunnitelma on aina ajan tasalla ja se on helppo jakaa kiinteistössä asuville tai siinä toimiville.
Asuinkiinteistöissä pelastussuunnitelman tekemisestä vastaa taloyhtiön hallitus.
Pelastussuunnitelma vaivattomasti
Avaimet käteen -palvelumme avulla pidät pelastussuunnitelmasi aina ajan tasalla. Taltioimme pelastussuunnitelmasi verkkopalveluumme, josta voit jakaa sen vaivattomasti kaikille kiinteistön asukkaille tai toimijoille.
Usein esiintyviä ongelmia
- Pelastussuunnitelma puuttuu kokonaan
- Pelastussuunnitelma on laadittu, mutta sitä ei ole päivitetty
- Paperiversion päivittäminen on vaikeaa
- Pelastussuunnitelman jakaminen asukkaille ja rakennuksen käyttäjille on vaikeaa
Asiakkaiden arvostama
- Vaivattomin ja helpoin tapa laatia ja ylläpitää pelastussuunnitelmaa
- Presto tekee pelastussuunnitelman aina paikan päällä, juuri kyseisen kiinteistön riskit huomioiden
- Ajantasainen verkkopalvelussa tehty suunnitelma on helppo jakaa kiinteistössä asuville tai toimiville
Soveltuu erityisesti
- Asuinkiinteistöille
- Liikekiinteistöille
- Yrityksille
- Teollisuudelle
- Tapahtumille
Valmista vaivattomasti
- Pelastussuunnitelma valmiiksi tehtynä
- Toimintaohjeet eri tilanteissa
- Yleinen turvallisuusohje, jonka voi tulostaa esim. ilmoitustaululle
- Asukkaan turvallisuusohje, jonka voi tulostaa vaikka talokansioon
- Helppo päivitysmahdollisuus
Pyydä tarjous pelastussuunnitelmasta
Preston palveluna
Pelastussuunnitelma on lainsäädännön velvoittama turvallisuusdokumentti, joka sisältää tiedot siitä, millä tavalla vaaratilanteita pyritään ennaltaehkäisemään, miten niihin varaudutaan ja millä tavalla onnettomuustilanteessa toimitaan.
Preston pelastussuunnitelma on sähköinen turvallisuusasiakirja, jonka ajan tasalla pitäminen ja jakelu on tilaajalle helppoa verkkopalvelun kautta.
Teemme vuosittain satoja suunnitelmia ja palvelemme sinua valtakunnallisesti.
Usein kysyttyä
Milloin pitää tehdä pelastussuunnitelma?
Pelastussuunnitelma on lakisääteinen turvallisuusohje useimmille taloyhtiöille, liike- ja julkisille kiinteistöille sekä isommille tapahtumille.
- Asuinrakennukset, joissa vähintään kolme huoneistoa
- Työpaikkatilat, joissa työntekijöiden ja samanaikaisesti paikalla olevien henkilöiden määrä on vähintään 50
- Kauppakeskukset ja vastaavat tilat sekä yli 400 neliömetrin myymälät
- Ravintolat ja vastaavat, joissa yli 50 asiakaspaikkaa
- Teollisuus-, tuotanto- ja varastorakennukset, joiden pinta-ala yli 1500 m2
- Koulut, oppilaitokset & muut opetuksessa käytettävät tilat
- Lastensuojelulaitokset, koulukodit, päiväkodit, perhepäiväkodit & muut lasten ryhmämuotoisen hoidon tilat
- Majoitusliikkeet ja leirintäalueet
- Joukkomajoitustilat, joissa majoitetaan min 20 henkilöä
- Julkiset tilat/kokoontumispaikat – kirkot, kirjastot, urheilu- ja näyttelyhallit, teatterit, liikenneasemat, messualueet, moottoriradat, huvipuistot ja vastaavat kokoontumispaikat
- Eläinsuojat, joissa edellytetään ympäristölupaa
- Vaarallisten kemikaalien käsittelyä ja varastointia harjoittavat kohteet
- Tunnelit, yli 100 metriä pitkät ja yleisessä käytössä olevat
- Turvetuotantoalueet
- Pelastuslain 18§:ss ä tarkoitetut kohteet (Hoitolaitokset sekä palvelu- ja tukiasuminen)
- Pelastuslain 22 a–22 c §:ssä tarkoitetut kohteet (Öljyvarastot, satamat)
- Isommat tapahtumat
Tarkka määrittely löytyy Valtioneuvoston asetuksesta 2011/407 " Velvollisuus laatia rakennukseen tai muuhun kohteeseen pelastussuunnitelma"
Kuka vastaa pelastussuunnitelmasta?
Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa rakennuksen tai kohteen haltija. Jos rakennuksessa toimii useita toiminnanharjoittajia, rakennuksen haltijan tulee laatia pelastussuunnitelma yhteistyössä toiminnanharjoittajien kanssa.
Vastuu asuinkiinteistön pelastussuunnitelmasta on taloyhtiön hallituksella. Pelastussuunnitelman avulla rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osoittavat tunnistavansa rakennukseen ja siinä tapahtuvaan toimintaan liittyvät vaarat. Pelastussuunnitelmassa kuvaillaan, miten kyseisiin vaaratekijöihin on varauduttu.
Rakennuksen omistajan tai haltijan vastuulla olevien paloturvallisuusasioiden lisäksi pelastussuunnitelmassa huomioidaan myös kiinteistön käyttäjien vastuut. Pelastussuunnitelma laaditaan siten, että jokainen kiinteistössä asuva, toimiva tai vieraileva henkilö ymmärtää siihen kirjattujen asioiden vaikutukset turvallisuudelle ja löytää tarvitsemansa tiedot.
Mitä pelastussuunnitelma sisältää?
Jokainen kohde laatii oman pelastussuunnitelmansa riippuen siitä, mitä toimintaa kiinteistössä harjoitetaan tai millaisia vaaratilanteita voidaan ennakoida.
Pelastussuunnitelmassa
- esitetään rakennukseen liittyvät vaaranpaikat ja riskit
- annetaan toimintaohjeet tapaturmien ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi
- annetaan toimintaohjeet vaaratilanteissa toimimiseksi
Kuka laatii pelastussuunnitelman?
Rakennuksen haltijan tulee laatia rakennuksen pelastussuunnitelma. Taloyhtiössä vastuu on taloyhtiön hallituksella. Pelastussuunnitelman voi tehdä omin voimin tai sen tekemisen voi ulkoistaa alan ammattilaiselle. Tässä vinkit molempiin vaihtoehtoihin:
1) Teet pelastussuunnitelman itseSisäasiainministeriö on julkaissut ohjeen asuinkiinteistöjen pelastussuunnitelman laadinnasta. Ohjeen tavoitteena on tukea asuinkiinteistöjen omatoimisen varautumisen suunnittelua ja toteuttamista sekä pelastussuunnitelman laadintaa. Pdf-muotoisen ohjeen voi ladata tästä.
Jos päätät laatia pelastussuunnitelman itse, niin muistathan, että suunnitelma tulee päivittää aina, kun siihen tulee muutoksia. Toinen mietittävä seikka on se, kuinka varmistat pelastussuunnitelman jakelun asukkaille tai kiinteistössä toimiville.
2) Pelastussuunnitelman laadinnan tilaaminen alan ammattilaiseltaVakiintunut käytäntö on, että kiinteistönhaltijat tilaavat pelastussuunnitelman tekemisen ja päivittämisen paloturvallisuusalan asiantuntijoilta verkkopohjaisena palveluna.
Preston pelastussuunnitelma -palvelun avulla pidät pelastussuunnitelmasi aina ajan tasalla. Verkkopalvelumme kautta pystyt jakamaan sen helposti avoimella linkillä kiinteistön asukkaille tai toimijoille.
Yhä useampi asiakkaamme on todennut avaimet käteen -palvelumme vaivattomaksi ja parhaaksi tavaksi laatia ja ylläpitää pelastussuunnitelmaa. Asiakkaamme arvostavat erityisesti sitä, että teemme pelastussuunnitelman aina paikan päällä juuri kyseisen kiinteistön riskit huomioiden. Asiakkaamme ovat myös arvostaneet sitä, että ajantasainen suunnitelma on helppo jakaa kiinteistössä asuville tai toimiville.
Hankkiessasi pelastussuunnitelman kauttamme saat mm:
- Pelastussuunnitelman
- Presto palveluna suunnitelma valmiiksi tehtynä (mukana mm. kuvia kohteesta ja erityispiirteet huomioituna)
- Helppo jakaa verkkolinkkinä
- Helppo päivittää muutokset (esim. eri yhteystiedot)
- Lainsäädännön muutokset päivittyvät automaattisesti
- Raportoimme myös laadinnan aikana esille tulleet turvallisuushuomiot
- Toimintaohjeet eri tilanteissa
- Yleisen turvallisuusohjeen (voi tulostaa esim. rappukäytäviin)
- Asukkaan turvallisuusohjeen (voi tulostaa esim. talokansioon)
Pelastussuunnitelman on oltava aina ajan tasalla eli kaikki muutokset on päivitettävä siihen esim. lainsäädännön, toimintaympäristön tai yleistietojen muuttuessa. Muutokset on myös tiedotettava kiinteistön asukkaille tai siinä toimijoille.
Pelastussuunnitelman tarkoituksena on myös herättää asukkaat huomaamaan asuinympäristön vaaratekijät ja auttaa ehkäisemään vaaratilanteet ja vahingot. Siksi viestintä hallituksen ja asukkaiden/toiminnanharjoittajien kanssa on tärkeää. Pelastussuunnitelma on siis syytä lähettää, tai viestiä sen tärkein sisältö, kaikille asukkaille ja työntekijöille.
Rakennuksen omistajan tai haltijan vastuulla olevien paloturvallisuusasioiden lisäksi pelastussuunnitelmassa huomioidaan myös kiinteistön käyttäjien vastuut. Pelastussuunnitelma laaditaan siten, että jokainen kiinteistössä asuva, toimiva tai vieraileva henkilö ymmärtää siihen kirjattujen asioiden vaikutukset turvallisuudelle ja löytää tarvitsemansa tiedot.
Pelastuslaissa kiinteistön omistajaa, haltijaa ja toiminnanharjoittajaa velvoitetaan omatoimiseen varautumiseen sekä pelastussuunnitelman laatimiseen .
A ) Pelastussuunnitelma ja sen sisältö (linkki lainsäädäntöön →)
Pelastussuunnitelma on laadittava omatoimisen varautumisen toimenpiteistä. Pelastussuunnitelmassa on oltava selostus:
- vaarojen ja riskien arvioinnin johtopäätelmistä;
- rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyistä;
- asukkaille ja muille henkilöille annettavista ohjeista onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi;
- mahdollisista muista kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä.
B) Omatoiminen varautuminen (linkki lainsäädäntöön → )
Rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan:
- ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä;
- varauduttava henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa;
- varauduttava tulipalojen sammuttamiseen ja muihin sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin ne omatoimisesti kykenevät;
- ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.
C) Velvollisuus laatia pelastussuunnitelma (linkki lainsäädäntöön →)
Valtioneuvoston antamassa asetuksessa määritellään ne kohteet, mihin pelastussuunnitelma on pakollinen.
Pelastussuunnitelmapalvelu sisältää
- Kohdekierrosta edeltävät valmistelevat toimenpiteet
- Pelastussuunnitelman sisällön tuottamisen riskinarvioinnin kohteessa
- Dokumentit sähköisessä muodossa
- Verkkopalvelun ylläpitomaksun vuodeksi
- Pelastussuunnitelman ja toimintaohjeiden toimittamisen tilaajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen
Dokumentit
- Pelastussuunnitelma sähköisessä muodossa – käyttäjätunnus ja linkki verkkopalveluun.
- Turvallisuushuomiot suunnitelman laatimisen aikana todetuista puutteista.
- Tilaaja voi tulostaa verkkopalvelun kautta pelastussuunnitelman, toimintaohjeet onnettomuustilanteessa sekä yleisen turvallisuusohjeen.
Tilaajalla on oikeus ylläpitää ja päivittää pelastussuunnitelmaa sekä kirjata halutessaan omavalvontaan kuuluvia tehtäviä verkkopalvelun kautta. Verkkopalvelu muistuttaa vuosittaisista päivityksistä ja päivittyy myös automaattisesti laki- ja asetusmuutosten osalta.
Näin pidät pelastussuunnitelman ajan tasalla vaivattomasti
Sopimus
Tilaa pelastussuunnitelma palveluna ja tee sopimus Preston kanssa.
Kartoitus kohteessa
Sovimme kanssasi ajankohdan ja teemme kartoituksen kohteessasi.
Sisäänpääsymme varmistaminen kaikkiin tarvittaviin tiloihin on sinun vastuullasi. Voit olla mukana kartoituskierroksella tai voimme tehdä sen myös itsenäisesti näin halutessasi
Pelastussuunnitelma
Lähetämme sinulle linkin valmiiseen pelastussuunnitelmaan.
Saat liitteenä myös pdf:ään tekemämme turvallisuushuomiot.
Tiedota asukkaita tai kiinteistössä toimijoita
Laadi viestintäohje ja tiedota kiinteistön haltijat sekä asukkaat.
Ajantasainen pelastussuunnitelma on helppo jakaa saamasi linkin avulla kenelle tahansa. Voit myös määritellä eri käyttöoikeustasot (esim. luku/päivitys)
Voit tulostaa verkkopalvelumme kautta yleisen turvallisuusohjeen (A4) kiinteistön ilmoitustaululle tai rappukäytävään.
Ylläpito
Kirjaa mahdolliset muutokset digitaaliseen suunnitelmaan ja pidä tiedot aina ajan tasalla.
Halutessasi voit tilata meiltä pelastussuunnitelman päivityksen, jolloin varmistamme, että suunnitelma on ajan tasalla. Suosittelemme varmistamaan pelastussuunnitelman tiedot vähintään kerran vuodessa.
Pelastussuunnitelma ylläpidetään verkkopalvelussamme automaattisesti. Ensimmäisen vuoden ylläpitomaksu sisältyy laatimisen hintaan. Mikäli haluat luopua palvelusta muistathan irtisanoa sen erillisellä viestillä.
Lisäpalvelut
- Tarkastuksessa mahdollisesti todettujen puutteiden korjaus
- Vuosittainen riskienarviointi / kohdekierros
- Pelastussuunnitelman päivittäminen
- Verkkopalvelun käytön kouluttaminen
- Dokumenttien toimittaminen pdf-muodossa
- Suljetun pelastussuunnitelman aktivoiminen verkkopalvelussa
Tilaa pelastussuunnitelma
Prestolta voit tilata pelastussuunnitelmat kaikkiin tarpeisiin. Alta voit jättää tilauksen
- asuinkiinteistön pelastussuunnitelmaan
- liikekiinteistön pelastussuunnitelmaan
- pelastussuunnitelman digitalisointiin ja verkkopalveluun siirtoon
Jos haluat tilata pelastussuunnitelman muuhun tarkoitukseen, esimerkiksi tapahtumaa varten, jätä meille tarjouspyyntö.
Pelastussuunnitelma Avaimen käteen -palveluna
Pelastussuunnitelmapalvelu sisältää:
- Riskiarviointi kohteessa paikan päällä
- Pelastussuunnitelma sähköisessä muodossa, käyttäjätunnus ja linkki verkkopalveluun
- Verkkopalvelun ylläpitomaksu vuodeksi
- Toimintaohjeet eri tilanteisiin
- Yleisen turvallisuusohjeen
- Asukkaan turvallisuusohjeen
- Pelastussuunnitelma ja toimintaohjeet tilaajan ilmoittamaan sähköpostiin
Ehdot:
- Hinta sisältää verkkopalvelun 1. vuoden ylläpitomaksun
- Ensimmäisen vuoden jälkeen sähköisen pelastussuunnitelman ylläpitomaksu laskutetaan vuosittain. Ylläpitomaksun suuruus riippuu huoneistojen määrästä.
- Minimi sopimuskausi on 12 kk / irtisanomisaika on 3 kk
- Käyntimaksu < 50 km 0€, 51-100 km 115€
Pelastussuunnitelma Avaimen käteen -palveluna
Pelastussuunnitelmapalvelu sisältää:
- Riskiarviointi kohteessa paikan päällä
- Pelastussuunnitelma sähköisessä muodossa, käyttäjätunnus ja linkki verkkopalveluun
- Verkkopalvelun ylläpitomaksu vuodeksi
- Toimintaohjeet eri tilanteisiin
- Yleisen turvallisuusohjeen
- Asukkaan turvallisuusohjeen
- Pelastussuunnitelma ja toimintaohjeet tilaajan ilmoittamaan sähköpostiin
Ehdot:
- Hinta sisältää verkkopalvelun 1. vuoden ylläpitomaksun
- Ensimmäisen vuoden jälkeen sähköisen pelastussuunnitelman ylläpitomaksu laskutetaan vuosittain. Ylläpitomaksun suuruus riippuu huoneistojen määrästä.
- Minimi sopimuskausi on 12 kk / irtisanomisaika on 3 kk
- Käyntimaksu < 50 km 0€, 51-100 km 115€
Pelastussuunnitelman siirto verkkopalveluun
Lähes kaikilla asuin- ja liikekiinteistöllä tulee olla ajantasainen pelastussuunnitelma, joka on jokaisen asukkaan tai toimijan saatavilla. Nyt saat tarjoushintaan olemassa olevan paperisen pelastussuunnitelman siirron sähköiseen muotoon ja verkkopalveluun.
Palveluun kuuluu:
- Pelastussuunnitelman siirto helposti päivitettävään sähköiseen muotoon (ei sisällä riskikartoitusta)
- Pelastussuunnitelman taltiointi verkkopalveluun
- Käyttäjätunnus verkkopalveluun
- Verkkopalvelulinkki jaettavaksi kiinteistön asukkaille tai toimijoille