Pelastussuunnitelma kiinteistölle

Laadimme pelastussuunnitelmat kaiken kokoisille liikekiinteistöille, asuinkiinteistöille ja tapahtumille avaimet käteen -palveluna. Teemme myös päivityksiä olemassa oleviin suunnitelmiin ja digitalisoimme olemassa olevia pelastussuunnitelmia.

Kiinteistön pelastussuunnitelma vaivattomasti

Avaimet käteen -palvelumme avulla pidät lakisääteisen pelastussuunnitelmasi aina ajan tasalla. Taltioimme pelastussuunnitelmasi verkkopalveluumme, josta voit jakaa sen vaivattomasti kaikille kiinteistön asukkaille tai toimijoille yhden linkin avulla.

Tutustu demoon Katso hinnat Tilaa tästä

Mikä on pelastussuunnitelma?

Pelastussuunnitelma on lainsäädännön velvoittama turvallisuusdokumentti, joka sisältää tiedot siitä, millä tavalla vaaratilanteita pyritään ennaltaehkäisemään, miten niihin varaudutaan ja millä tavalla onnettomuustilanteessa toimitaan.

Pelastussuunnitelma laaditaan rakennuksen asukkaita ja käyttäjiä, ei viranomaisia varten. Suunnitelma antaa tietoa turvallisuudesta sekä siitä, miten tulipaloja ja muita vaaratilanteita ehkäistään. Pelastussuunnitelmasta selviää myös miten rakennuksessa toimitaan oikein onnettomuustilanteissa.

Laki velvoittaa kiinteistön omistajaa omatoimiseen varautumiseen. Asuinrakennuksissa ja liikekiinteistöissä se tarkoittaa mm. pelastussuunnitelman laadintaa ja sen ajantasaisuudesta huolehtimista. Tavoitteena on tukea riskien tunnistamista, turvallisuustyötä sekä varautumista onnettomuustilanteissa toimimiseen.

Oikein laadittu pelastussuunnitelma on aina ajan tasalla ja se on helppo jakaa kiinteistössä asuville tai siinä toimiville. Asuinkiinteistöissä pelastussuunnitelman tekemisestä vastaa taloyhtiön hallitus. 

 

skatko_1x1-1000px
Tutustu demoon Katso hinnat Tilaa tästä

Katso pelastussuunnitelman hinnat – kustannustehokkaat ratkaisut turvallisuuden tueksi

Hinta alkaen (ALV 0%)
390 €
Pelastussuunnitelma asuinkiinteistöille
Riskiarviointi kohteessa
Sähköinen pelastussuunnitelma
Toimintaohjeet eri tilanteisiin
Yleinen ja asukkaan turvallisuusohje
Verkkopalvelun ylläpitomaksu vuodeksi
Ensimmäisen vuoden jälkeen sähköisen pelastussuunnitelman ylläpitomaksu laskutetaan vuosittain. Ylläpitomaksun suuruus riippuu huoneistojen määrästä. Minimisopimuskausi on 12 kk / irtisanomisaika on 3 kk. Käyntimaksu < 50 km 0€, 51-100 km 115€ alv 0%.
Hinta alkaen (ALV 0%)
825 €
Pelastussuunnitelma liikekiinteistölle
Riskiarviointi kohteessa
Sähköinen pelastussuunnitelma
Toimintaohjeet eri tilanteisiin
Yleinen ja tilan käyttäjän turvallisuusohje
Verkkopalvelun ylläpitomaksu vuodeksi
Ensimmäisen vuoden jälkeen sähköisen pelastussuunnitelman ylläpitomaksu laskutetaan vuosittain. Ylläpitomaksun suuruus riippuu kiinteistön koosta. Minimisopimuskausi on 12 kk / irtisanomisaika on 3 kk. Käyntimaksu < 50 km 0€, 51-100 km 115€ alv 0%
Hinta (ALV 0%)
275 €
Pelastussuunnitelman siirto verkkopalveluun
Ei sisällä riskikartoitusta
Pelastussuunnitelman siirto helposti päivitettävään sähköiseen muotoon
Verkkopalvelulinkki jaettavaksi kiinteistön asukkaille tai toimijoille

Usein kysyttyä pelastussuunnitelmista

Onko pelastussuunnitelma pakollinen?

Milloin pitää tehdä pelastussuunnitelma?

Pelastussuunnitelma on lakisääteinen turvallisuusohje useimmille taloyhtiöille, liike- ja julkisille kiinteistöille sekä isommille tapahtumille.

  • Asuinrakennukset, joissa vähintään kolme huoneistoa
  • Työpaikkatilat, joissa työntekijöiden ja samanaikaisesti paikalla olevien henkilöiden määrä on vähintään 50
  • Kauppakeskukset ja vastaavat tilat sekä yli 400 neliömetrin myymälät
  • Ravintolat ja vastaavat, joissa yli 50 asiakaspaikkaa
  • Teollisuus-, tuotanto- ja varastorakennukset, joiden pinta-ala yli 1500 m2
  • Koulut, oppilaitokset & muut opetuksessa käytettävät tilat
  • Lastensuojelulaitokset, koulukodit, päiväkodit, perhepäiväkodit & muut lasten ryhmämuotoisen hoidon tilat
  • Majoitusliikkeet ja leirintäalueet
  • Joukkomajoitustilat, joissa majoitetaan min 20 henkilöä
  • Julkiset tilat/kokoontumispaikat – kirkot, kirjastot, urheilu- ja näyttelyhallit, teatterit, liikenneasemat, messualueet, moottoriradat, huvipuistot ja vastaavat kokoontumispaikat
  • Eläinsuojat, joissa edellytetään ympäristölupaa
  • Vaarallisten kemikaalien käsittelyä ja varastointia harjoittavat kohteet
  • Tunnelit, yli 100 metriä pitkät ja yleisessä käytössä olevat
  • Turvetuotantoalueet
  • Pelastuslain 18§:ss ä tarkoitetut kohteet (Hoitolaitokset sekä palvelu- ja tukiasuminen)
  • Pelastuslain 22 a–22 c §:ssä tarkoitetut kohteet (Öljyvarastot, satamat
  • Isommat tapahtumat

Tarkka määrittely löytyy Valtioneuvoston asetuksesta 2011/407 " Velvollisuus laatia rakennukseen tai muuhun kohteeseen pelastussuunnitelma"

Linkki lainsäädäntöön  →

Kenen vastuulla on pelastussuunnitelma?

Kuka vastaa pelastussuunnitelmasta?

Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa rakennuksen tai kohteen haltija. Jos rakennuksessa toimii useita toiminnanharjoittajia, rakennuksen haltijan tulee laatia pelastussuunnitelma yhteistyössä toiminnanharjoittajien kanssa. 

Vastuu asuinkiinteistön pelastussuunnitelmasta on taloyhtiön hallituksella. Pelastussuunnitelman avulla rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osoittavat tunnistavansa rakennukseen ja siinä tapahtuvaan toimintaan liittyvät vaarat. Pelastussuunnitelmassa kuvaillaan, miten kyseisiin vaaratekijöihin on varauduttu.

Rakennuksen omistajan tai haltijan vastuulla olevien paloturvallisuusasioiden lisäksi pelastussuunnitelmassa huomioidaan myös kiinteistön käyttäjien vastuut. Pelastussuunnitelma laaditaan siten, että jokainen kiinteistössä asuva, toimiva tai vieraileva henkilö ymmärtää siihen kirjattujen asioiden vaikutukset turvallisuudelle ja löytää tarvitsemansa tiedot.

Linkki lainsäädäntöön →

Mitä asioita pelastussuunnitelmassa pitää olla?

Mitä pelastussuunnitelma sisältää?

pelsu_web

Jokainen kohde laatii oman pelastussuunnitelmansa riippuen siitä, mitä toimintaa kiinteistössä harjoitetaan tai millaisia vaaratilanteita voidaan ennakoida.

Pelastussuunnitelmassa

  • esitetään rakennukseen liittyvät vaaranpaikat ja riskit
  • annetaan toimintaohjeet tapaturmien ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi
  • annetaan toimintaohjeet vaaratilanteissa toimimiseksi

Linkki lainsäädäntöön →

Kuka voi tehdä pelastussuunnitelman?

Kuka laatii pelastussuunnitelman?

Rakennuksen haltijan tulee laatia rakennuksen pelastussuunnitelma. Taloyhtiössä vastuu on taloyhtiön hallituksella. Pelastussuunnitelman voi tehdä omin voimin tai sen tekemisen voi ulkoistaa alan ammattilaiselle. Tässä vinkit molempiin vaihtoehtoihin:

1) Teet pelastussuunnitelman itse

Sisäasiainministeriö on julkaissut ohjeen asuinkiinteistöjen pelastussuunnitelman laadinnasta. Ohjeen tavoitteena on tukea asuinkiinteistöjen omatoimisen varautumisen suunnittelua ja toteuttamista sekä pelastussuunnitelman laadintaa. Pdf-muotoisen ohjeen voi ladata tästä.

Jos päätät laatia pelastussuunnitelman itse, niin muistathan, että suunnitelma tulee päivittää aina, kun siihen tulee muutoksia. Toinen mietittävä seikka on se, kuinka varmistat pelastussuunnitelman jakelun asukkaille tai kiinteistössä toimiville.

2) Pelastussuunnitelman laadinnan tilaaminen alan ammattilaiselta

Vakiintunut käytäntö on, että kiinteistönhaltijat tilaavat pelastussuunnitelman tekemisen ja päivittämisen paloturvallisuusalan asiantuntijoilta verkkopohjaisena palveluna.

Preston pelastussuunnitelma -palvelun avulla pidät pelastussuunnitelmasi aina ajan tasalla. Verkkopalvelumme kautta pystyt jakamaan sen helposti avoimella linkillä kiinteistön asukkaille tai toimijoille.

Yhä useampi asiakkaamme on todennut avaimet käteen -palvelumme vaivattomaksi ja parhaaksi tavaksi laatia ja ylläpitää pelastussuunnitelmaa. Asiakkaamme arvostavat erityisesti sitä, että teemme pelastussuunnitelman aina paikan päällä juuri kyseisen kiinteistön riskit huomioiden. Asiakkaamme ovat myös arvostaneet sitä, että ajantasainen suunnitelma on helppo jakaa kiinteistössä asuville tai toimiville.

Hankkiessasi pelastussuunnitelman kauttamme saat mm:

  • Pelastussuunnitelman
    • Presto palveluna suunnitelma valmiiksi tehtynä (mukana mm. kuvia kohteesta ja erityispiirteet huomioituna)
    • Helppo jakaa verkkolinkkinä
    • Helppo päivittää muutokset (esim. eri yhteystiedot)
    • Lainsäädännön muutokset päivittyvät automaattisesti
    • Raportoimme myös laadinnan aikana esille tulleet turvallisuushuomiot
  • Toimintaohjeet eri tilanteissa
  • Yleisen turvallisuusohjeen (voi tulostaa esim. rappukäytäviin)
  • Asukkaan turvallisuusohjeen (voi tulostaa esim. talokansioon)
Milloin pelastussuunnitelma on päivitettävä?

 

Pelastussuunnitelman on oltava aina ajan tasalla eli kaikki muutokset on päivitettävä siihen esim. lainsäädännön, toimintaympäristön tai yleistietojen muuttuessa. Muutokset on myös tiedotettava kiinteistön asukkaille tai siinä toimijoille.

Pelastussuunnitelman jalkauttaminen asukkaille

Pelastussuunnitelman tarkoituksena on myös herättää asukkaat huomaamaan asuinympäristön vaaratekijät ja auttaa ehkäisemään vaaratilanteet ja vahingot. Siksi viestintä hallituksen ja asukkaiden/toiminnanharjoittajien kanssa on tärkeää. Pelastussuunnitelma on siis syytä lähettää, tai viestiä sen tärkein sisältö, kaikille asukkaille ja työntekijöille.

Rakennuksen omistajan tai haltijan vastuulla olevien paloturvallisuusasioiden lisäksi pelastussuunnitelmassa huomioidaan myös kiinteistön käyttäjien vastuut. Pelastussuunnitelma laaditaan siten, että jokainen kiinteistössä asuva, toimiva tai vieraileva henkilö ymmärtää siihen kirjattujen asioiden vaikutukset turvallisuudelle ja löytää tarvitsemansa tiedot.

Pelastussuunnitelma laki velvoittaa

Pelastuslaissa kiinteistön omistajaa, haltijaa ja toiminnanharjoittajaa velvoitetaan omatoimiseen varautumiseen sekä pelastussuunnitelman laatimiseen .

A ) Pelastussuunnitelma ja sen sisältö (linkki lainsäädäntöön →)

Pelastussuunnitelma on laadittava omatoimisen varautumisen toimenpiteistä. Pelastussuunnitelmassa on oltava selostus:

  1. vaarojen ja riskien arvioinnin johtopäätelmistä;
  2. rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyistä;
  3. asukkaille ja muille henkilöille annettavista ohjeista onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi;
  4. mahdollisista muista kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä.

B) Omatoiminen varautuminen (linkki lainsäädäntöön → )

Rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan:

  1. ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä;
  2. varauduttava henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa;
  3. varauduttava tulipalojen sammuttamiseen ja muihin sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin ne omatoimisesti kykenevät;
  4. ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.

C)  Velvollisuus laatia pelastussuunnitelma (linkki lainsäädäntöön →)

Valtioneuvoston antamassa asetuksessa määritellään ne kohteet, mihin pelastussuunnitelma on pakollinen.

 

 

Takaisin ylös

Näin pidät pelastussuunnitelman ajan tasalla vaivattomasti

Tilaa pelastussuunnitelma

Aloita tilaamalla pelastussuunnitelma palveluna ja tee sopimus Preston kanssa.

Kartoitus kohteessa

Sovimme kanssasi ajankohdan ja teemme kartoituksen kohteessasi. Voit olla mukana kartoituskierroksella tai voimme tehdä sen myös itsenäisesti näin halutessasi.

Pelastussuunnitelman toimitus

Kohdekierroksen jälkeen teemme pelastussuunnitelman ja lähetämme sinulle linkin valmiiseen pelastussuunnitelmaan.

Saat liitteenä myös kohdekierroksella tekemämme turvallisuushuomiot.

Tiedota asukkaita tai kiinteistössä toimijoita

Uudesta pelastussuunnitelmasta tulee informoida asukkaita ja kiinteistössä toimivia. Digitaalinen pelastussuunnitelma on helppo jakaa kenelle tahansa ja se pysyy ajantasalla kaikille.

Voit halutessasi tulostaa verkkopalvelumme kautta yleisen turvallisuusohjeen (A4) kiinteistön ilmoitustaululle tai rappukäytävään.  

Pelastussuunnitelman ylläpitäminen

Pelastussuunnitelma ylläpidetään verkkopalvelussamme automaattisesti. Ensimmäisen vuoden ylläpitomaksu sisältyy laatimisen hintaan.

Pääset myös itse tekemään muutoksia digitaaliseen suunnitelmaan ja saat pidettyä tiedot ajantasalla.

Halutessasi voit tilata meiltä pelastussuunnitelman päivityksen, jolloin varmistamme, että suunnitelma on ajan tasalla. Suosittelemme varmistamaan pelastussuunnitelman tiedot vähintään kerran vuodessa.

Tilaa pelastussuunnitelma

Prestolta voit tilata pelastussuunnitelmat kaikkiin tarpeisiin. Alta voit jättää tilauksen

Jos haluat tilata pelastussuunnitelman muuhun tarkoitukseen, esimerkiksi tapahtumaa varten, jätä meille tarjouspyyntö.

Tilaa pelastussuunnitelma asuinkiinteistölle

 

 

Presto pelsu-261647210

Pelastussuunnitelma asuinkiinteistölle Avaimen käteen -palveluna

Pelastussuunnitelmapalvelu sisältää:

  • Riskiarviointi kohteessa paikan päällä
  • Pelastussuunnitelma sähköisessä muodossa, käyttäjätunnus ja linkki verkkopalveluun
  • Verkkopalvelun ylläpitomaksu vuodeksi
  • Toimintaohjeet eri tilanteisiin
  • Yleisen turvallisuusohjeen
  • Asukkaan turvallisuusohjeen
  • Pelastussuunnitelma ja toimintaohjeet  tilaajan ilmoittamaan sähköpostiin

Ehdot:

  • Hinta sisältää verkkopalvelun 1. vuoden ylläpitomaksun
  • Ensimmäisen vuoden jälkeen sähköisen pelastussuunnitelman ylläpitomaksu laskutetaan vuosittain. Ylläpitomaksun suuruus riippuu huoneistojen määrästä.
  • Minimi sopimuskausi on 12 kk / irtisanomisaika on 3 kk
  • Käyntimaksu < 50 km 0€, 51-100 km 115€

Tilaa pelastussuunnitelma liikekiinteistölle

 
Presto pelsu-261647210

Pelastussuunnitelma liikekiinteistölle Avaimen käteen -palveluna

Pelastussuunnitelmapalvelu sisältää:

  • Riskiarviointi kohteessa paikan päällä
  • Pelastussuunnitelma sähköisessä muodossa, käyttäjätunnus ja linkki verkkopalveluun
  • Verkkopalvelun ylläpitomaksu vuodeksi
  • Toimintaohjeet eri tilanteisiin
  • Yleisen turvallisuusohjeen
  • Asukkaan turvallisuusohjeen
  • Pelastussuunnitelma ja toimintaohjeet  tilaajan ilmoittamaan sähköpostiin

Ehdot:

  • Hinta sisältää verkkopalvelun 1. vuoden ylläpitomaksun
  • Ensimmäisen vuoden jälkeen sähköisen pelastussuunnitelman ylläpitomaksu laskutetaan vuosittain. Ylläpitomaksun suuruus riippuu huoneistojen määrästä.
  • Minimi sopimuskausi on 12 kk / irtisanomisaika on 3 kk
  • Käyntimaksu < 50 km 0€, 51-100 km 115€

Tilaa pelastussuunnitelman digitalisointi ja siirto verkkopalveluun

 

 

pelastussuunnitelma-presto

Pelastussuunnitelman siirto verkkopalveluun

Lähes kaikilla asuin- ja liikekiinteistöllä tulee olla ajantasainen pelastussuunnitelma, joka on jokaisen asukkaan tai toimijan saatavilla. Nyt saat tarjoushintaan olemassa olevan paperisen pelastussuunnitelman siirron sähköiseen muotoon ja verkkopalveluun.

Palveluun kuuluu: 

  • Pelastussuunnitelman siirto helposti päivitettävään sähköiseen muotoon (ei sisällä riskikartoitusta)
  • Pelastussuunnitelman taltiointi verkkopalveluun
  • Käyttäjätunnus verkkopalveluun
  • Verkkopalvelulinkki jaettavaksi kiinteistön asukkaille tai toimijoille

 

visio

Jätä yhteydenottopyyntö pelastussuunnitelmista

Kaikki palvelut yhdestä paikasta

TILAUKSET & TARJOUSPYYNNÖT

 010 3877 200

 myynti@presto.fi

 

presto-palvelee

Blogi - uusimmat kirjoitukset

Litiumakkuja työpaikalla? Näin voit estää paloriskin
Litiumsammutuspeite-header (5)

Litiumakkuja työpaikalla? Näin voit estää paloriskin

1.10.2024 7:45 2 min lukuaika
Arvioi riskit ennalta – pelastussuunnitelma voi pelastaa henkiä

Arvioi riskit ennalta – pelastussuunnitelma voi pelastaa henkiä

31.12.2023 23:45 4 min lukuaika
Arvottu Presto-vesisammutin löysi kodin Vantaalta
Presto_ vesisammutin_arvonta

Arvottu Presto-vesisammutin löysi kodin Vantaalta

2.12.2022 14:52 3 min lukuaika